Dirt 4 – zostań wyścigowym profesjonalistą

Dirt 4 to nowa odsłona znanej z hardkorowego stylu serii od Codemasters. Czy ukłon w stronę mniej zaawansowanych graczy był dobrym ruchem? Zdecydowanie tak!...

Dirt 4 złamał nieco trend utrzymywany w poprzednich odsłonach serii, otwierając swe podwoje dla „casuali”.

Czy to dobry ruch ze strony Codemasters? Przekonajcie się sami!


Dirt 4 – zakaz grania na klawiaturze

Nie da się, nie wolno, nie powinieneś grać w Dirt 4 na klawiaturze! Pad bądź kierownica, to są kontrolery, których chcesz w samochodówkach używać, chyba że grasz w Trackmanię (nie hejtuję, świetna gierka).

Mając już za sobą ten zapalczywy wstęp, czas przejść do samego Dirta.

Dirt 4

Do wyboru macie dwa tryby rozgrywki, które znacznie różnią się od siebie stopniem trudności.

Zamiast hardkorowej symulacji, przy której zalewać się będziecie zimnymi potami na każdym zakręcie, wybrać możecie luźny tryb arcade, w którym auto się „klei” i cały gameplay skupia się na zręcznościowym braniu zakrętów.

Takiej formie rozgrywki sprzyjają także trasy tworzone w sposób proceduralny. Dzięki temu modułowi możecie dowolnie skomponować sobie trudność, warunki i odległość do mety.

R E K L A M A

Tutaj pojawia się pierwszy minus Dirt 4 w postaci dość małej ilości lokacji, w których będziecie się ścigać.

Do wyboru macie bezdroża Australii, mroźną Szwecję, Walię, Stany Zjednoczone Ameryki, czy Hiszpanię.

Niestety, z powodu modułu proceduralnego tworzenia trasy, grafika drugiego planu kuleje.

Drzewa wyglądają średnio, generalnie brakuje powalających widoków rodem z Forza Horizon 3.Dirt 4

Modele aut jednak bronią się dość dobrze, refleksy nie rozczarowują, a blacha gnie się w realistyczny sposób, gdy zaliczycie dzwona.

Jak już jesteśmy przy samochodach, to tutaj też odczujecie brak licencji WRC, choćby w postaci nieobecności takich marek jak Skoda, czy Toyota.

Nie zostajecie jednak kompletnie na lodzie, bo pośmigać można Subaru, Lancią, czy Mitsubishi.

Do wyboru macie też parę dodatkowych trybów rozgrywki. Obok standardowych wyścigów znalazła się szkółka rajdowa, czy szaleńczy off-road.

Nie zabrakło także zręcznościowych mini-gierek, które akurat do gustu mi nie przypadły.


Jak się ścigać, to w zespole!

Zwycięstwa w Dirt 4 odnosi się na wielu płaszczyznach, czego dowodem jest dość rozbudowany system prowadzenia swojej kariery.

Po pokonaniu paru wyścigów nadchodzi czas na przejście na swoje, kupienie auta, zatrudnienie ludzi i rozpoczęcie długofalowego przedsięwzięcia.

Tutaj pojawia się parę nowych elementów w serii, między innymi giełda aut używanych, na której łowcy okazji oszczędzą parę groszy, mając pełen wgląd w stan części i przebieg użytkowania auta.

Podoba mi się też bardzo możliwość zatrudnienia ekipy i negocjacji stawek, oraz oczywiście umowy ze sponsorami, którzy będą wyznaczali nam bonusowe cele w zawodach.

Wszystko to składa się na dość wciągający element Dirt 4, jako że nagrody są wysokie, co szybko pozwoli Wam zapełnić garaż wymarzonymi samochodami, oszczędzając „grind-festu”.

Musicie też zwrócić uwagę na to, kogo zatrudniacie. PR-owiec za przysłowiową „miskę ryżu” raczej nie pozyska największych sponsorów na rynku, a mechanik nie przygotuje dobrze auta.


Dirt 4 – dla każdego coś szybkiego

Dirt 4 to zdecydowanie dobra gra wyścigowa. Pomimo lekkich braków w licencjach, co skutkuje mniejszą pulą kultowych samochodów, oraz tras, moduł proceduralnego tworzenia dostarcza wystarczającej różnorodności.

Co do symulacyjnej strony Dirta, to tutaj naprawdę nie da się do niczego przyczepić, jest celująco.

Przechodząc w tryb dla hardkorowców nie widzę jednak innego kontrolera niż kierownica.Dirt 4

Blacha gnie się realistycznie, trakcja płata figle tam, gdzie powinna, a ustawienie zawieszenia, czy dystrybucji mocy przed wyścigiem jest w stanie zaważyć o zwycięstwie lub porażce.

Zwracajcie więc uwagę na prognozowane warunki atmosferyczne, bo mgła, czy ulewa mogą nieźle namieszać na ciasnych odcinkach specjalnych.

Jeżeli szukacie gry wyścigowej, w którą można pograć zarówno dla czystego relaksu, jak i z hardkorowego zacięcia, to Dirt 4 jest tytułem dla Was.

R E K L A M A
DIRT 4
8.7
DIRT 4
Zalety
  • Lekki i przyjemny tryb dla początkujących
  • Giełda aut
  • Wciągający postęp kariery
Wady
  • Brak kultowych tras
  • Brak hillclimb
  • Grafika mogłaby być lepsza
  • GRAFIKA
    7
  • MUZKA
    9
  • RADOCHA Z GRY
    10
Kategorie
Recenzje / pierwsze wrażenia

Zawsze interesowałem się sprzętem i składałem w domowym zaciszu różne komputery. Doradzałem też często w wyborze optymalnych konfiguracji, właściwie każdemu. Studiowałem międzynarodowe stosunki gospodarcze i pracowałem przy projektach unijnych dla młodzieży. Będę pisał dla Was o szeroko pojętym sprzęcie komputerowym.
    • Mloteks71

      „DIRT 4 – ZOSTAŃ WYŚCIGOWYM PROFESJONALISTOM” Rozumiem, że można robić błędy, ale nie w walonym tytule.

      • VenreMMO24

        Troszkę mi ten tytuł zamordowała autokorekta na Androidzie, dzięki za info!

    INNE