Recenzja gry Prey – wielki powrót!

Prey to strzelanka w perspektywie pierwszoosobowej z elementy horroru psychologicznego. Gra miała swoją premierę 5 maja tego roku....

 Recenzja gry Prey 

Prey to jedna z tych gier, na które najmocniej czekałem w tym roku. Jest to strzelanka w perspektywie pierwszoosobowej z elementami horroru psychologicznego, która miała swoją premierę 5 maja. Trzeba przyznać, że Arkane Studios (zespół znany z serii Dishonored) spełniło moje oczekiwania.


      Grę do testów przekazał nam: kinguin-small



Reboot gry

Część starszych czytelników może kojarzyć grę o tym samym tytule wydaną w 2006 roku. Prey to była mityczna gra, ludzie nie wierzyli w jej istnienie. Według pierwszych informacji z połowy lat 90 to miała być rewolucyjna produkcja, pełna nowych rozwiązań. Nieustannie przekładana data premiery i parę screenshotów nie przekonywało społeczności, że gra rzeczywiście istnieje.

Prey ujrzało światło dzienne w 2006 roku, czyli 11 lat po pierwszej zapowiedzi. Gra została zmieniona całkowicie, zaczęto wszystko od nowa i zmieniono silnik, na którym się opierała. Warto przypomnieć o nieudanym projekcie Prey 2, który został wyrzucony do kosza i zapomniany przez twórców.

Znalezione obrazy dla zapytania prey 2006 screenshots


Fabuła

Akcja Prey rozgrywa się w świecie, gdzie kosmiczny wyścig między Związkiem Radzieckim a Stanami Zjednoczonymi zakończył się zbudowaniem stacji kosmicznej, którą z czasem sprywatyzowano i nazwano Talos I. Współpraca doprowadziła do odkrycia nowej rasy – Typhon. Liczne badania istot sprawiły szybszy rozwój nauki, a w konsekwencji stworzono Neuromody, dzięki którym można wprowadzać modyfikacje do organizmu i natychmiastowo otrzymać mistrzowskie zdolności w danej dziedzinie. Wszystkie plany zostają zrujnowane, kiedy obcy uciekają i sieją spustoszenie na stacji.

Znalezione obrazy dla zapytania prey screenshots

Wcielamy się w Morgana Yu, a właściwie w jego odpowiednik. Gra daje nam możliwość wyboru pomiędzy kobietą a mężczyzną. Jesteśmy naukowcem, jednym z pionierów badań nad rasą Typhon, a także współtwórcą neuromodów. Zdecydowaliśmy się na wzięcie udziału w eksperymentach. Ważną informacją jest efekt uboczny eksperymentów, kiedy odinstalujemy neuromod, pamięć wraca do momentu sprzed operacji. W związku z tym, kiedy poznajemy Morgana, nie wiemy praktycznie nic o badaniach na stacji kosmicznej.


Mechanika

Gra toczy się w paru  otwartych lokacjach, dzięki czemu możemy decydować sami, jak i kiedy zrobimy dane zadanie. Zastosowano algorytmy symulacyjne, przez co nasza kosmiczna przygoda zawsze wygląda inaczej. Broni i amunicji jest bardzo mało, gra opiera się na wykorzystywaniu zdolności i obiektów z otoczenia. Na samym początku w nasze dłonie wpada GLOO Cannon, czyli gadżet strzelający kleistą białą substancją. Służy ona do walki z wrogami, których można dzięki niej unieruchomić, ale także do eksploracji stacji Talos 1. Możemy stworzyć sobie drogę pozwalającą się dostać w niedostępne miejsca. Podobny obrazCiekawe jest także urządzenie służące do rozkładania znalezionych przedmiotów na mniejsze części oraz wytwarzania nowych urządzeń. Na swojej drodze możemy znaleźć neuromody, które pozwalają na kopiowanie mocy Obcych. Ze strzelankowych klasyków znajdziemy tylko klucz francuski, strzelbę i pistolet.

R E K L A M A

Spokojnie, to tylko kubek…

Paleta przeciwników jest ogromna, najpopularniejszym jest Mimik,  który potrafi przybrać kształt przedmiotów w pomieszczeniu. Inaczej mówiąc każdy przedmiot w pomieszczeniu może okazać się naszym wrogiem. Prey trzyma nas cały czas w napięciu.  Wyczuwalna  jest atmosfera paranoi, nigdy nie można czuć się naprawdę bezpiecznie. Po rozegraniu pierwszych paru godzin w nocy uznałem, że wolę zostawić kubek na swoim miejscu, tak na wszelki wypadek. Znalezione obrazy dla zapytania Mimik prey

Gra wymusza od nas ciągłej uwagi, nawet po wzmocnieniu neuromodami naszego bohatera jest on ciągle słaby i łatwo może pożegnać się z życiem. Każdy z przeciwników jest inny, ma silne i słabe strony, więc gra wymaga myślenia. Każdy boss jest unikalny i jesteśmy zmuszani do dostosowania się do sytuacji.


Udźwiękowienie i muzyka

Ścieżka dźwiękowa do gry została stworzona przez Micka Gordona. Kompozytor po raz kolejny pokazał swój talent.  W czasie eksploracji otwartej przestrzeni kosmicznej możemy usłyszeć spokojniejsze utwory gitarowe, natomiast atmosferę paranoi na opustoszałej stacji dopełnia dramatyczna melodia.

W grze natkniemy się także na utwory z gatunku synthwave  inspirowane muzyką z lat 80. Tego typu muzyka świetnie oddaje klimat gry, który z jednej strony pozwala nam się poczuć jak bohater filmów z lat 80 i pozwala zapomnieć, że wszędzie czyhają na nas wrogowie.


Minusy

Nawet najlepsza gra nie jest idealna. Możemy się natknąć na kilka błędów, które utrudnią nam rozgrywkę. Osobiście miałem problem z zapisanymi postępami w grze, po prostu mi zniknęły i nie dało się ich odzyskać. Nie chcę zdradzać finału tej historii, ale muszę powiedzieć, że sama końcówka została zrobiona jakby na siłę i znacząco odstaje od reszty fabuły.

Kolejnym minusem są ekrany ładowania. Na początku nie są wielkim problem, ale później, gdy chcemy się cofać do poprzednich lokacji, ładowanie trwa dłużej niż przejście przez dany fragment mapy.Znalezione obrazy dla zapytania prey game


Podsumowanie

Muszę przyznać, że najnowszy tytuł Arkane Studios zrobił na mnie wielkie wrażenie. Danie przeciwnikom możliwość mimikry, czyli zdolności do upodabniania się do otoczenia jest bardzo ciekawym i niespotykanym zabiegiem ze strony twórców. Techniczne niedociągnięcia nie przekreślają gry.

Prey wygrywa z większością gier z tego gatunku, ponieważ dzięki bogactwu opcji można ją cały czas odkrywać na nowo. Doskonała architektura poziomów i bogaty arsenał umiejętności zachęcają do główkowania i rozwiązywania problemów w nieoczywisty sposób. Motyw amnezji głównego bohatera został mistrzowsko wykorzystany przez scenarzystów, a sama gra wciąga. Wybory moralne, które nas czekają nie są sztuczne ani oklepane. 

Jeśli jeszcze zastanawiacie się nad kupnem gry, nie czekajcie!

R E K L A M A
Kategorie
Recenzje / pierwsze wrażenia

Maciej "Frequen" Duda - Jestem licealistą z Krakowa. Od małego dziecka gram w gry i tak mi zostało do teraz. W swoim życiu mam czas na różne dyscypliny sportu i e-sport. Uważam, że takie połączenie rozwija mój refleks i siłę.

    INNE